ارتباطات نامه

این وبلاگ را گروهی از دانشجویان رشته ارتباطات تشکیل داده اند

ارتباطات نامه

این وبلاگ را گروهی از دانشجویان رشته ارتباطات تشکیل داده اند

رسانه زمستانی

شصت و هشتمین شماره فصلنامه رسانه ویژه سواد رسانه ای منتشر شد.سواد رسانه‌ای را می‌توان تجزیه و تحلیل و تولید ارتباط در شکل‌های گوناگون رسانه‌ای و مصرف انتقادی محتوا دانست. سواد رسانه‌ای درک متکی بر مهارت است که با استفاده از پارامترهای موجود می‌تواند درک عمیق‌تری از آنچه در فضاهای رسانه‌ای می‌گذرد به دست آورد.
فهرست مقالات مندرج در این شماره فصلنامه به شرح زیر است:
- تعریف سواد رسانه‌ای جیمز پاتر/ لیدا کاووسی
- سواد رسانه‌ای، یک مقاله عقیده‌ای , دکتر یونس شکرخواه
- درآمدی به سواد رسانه‌ای و تفکر انتقادی, حسین بصیریان و رضا بصیریان
- رویکردهای سواد رسانه‌ای, جیمز ای . براون/ دکتر پیروز ایزدی
- ابعاد دیداری سواد رسانه‌ای , پل مساریس/ اسماعیل یزدان پور
- سواد رسانه‌ای؛ رویکردی جدید به نظارت, طهمورث قاسمی
- سانسور یا سواد رسانه‌ای؟ , دکتر محمد سلطانی فر
و..... متن کامل مقاله دکتر سلطانیفر و جیمز ای براون در سایت مرکز مطالعت رسانه ها قرار گرفته است.

نیمه تاریک ما

تو کلاس استاد گرم بحث  از  مطالعات ارتباطی از نظر هال با چاشنی وضعیت فلاکت بار استقلاله و یکی از بچه ها میگه آذریها اکثرن قرمزن و استاد میگه نه بابا استقلال که همش ترکن البته ترکای پاستوریزه و  آقای ... با خنده ای مصنوعی می گوید دست شما درد نکنه و بحث تمام میشه. به استادمون نمیاد سندرم خاک و خون داشته باشه و نداره اما انگاره ها و اسکیماهای مشخص قومی در ایران به صورتی قوی و تاریخی وجود دارند و همه هر روز از این اسکیما ها برای حرف زدن خندیدن و تصمیم گرفتن استفاده می کنیم . روابط بین فرهنگی میان قومیتهای ایرانی  و مطالعه آن به صورت یکی از تابو های مطالعه ارتباطات در ایران درآمده که در بهترین حالت موضوع بی کلاس پردردسریه که شاید جز بعضی سازمانها مشتری ای نداشته باشه ولی عمق و کارکرد این طرحوارههای شناختی در زندگی روزمره و نمود های آن در عرصه عمومی وسیاسی و سرنوشت قومیت در عصر جهانی شدن در کنار ماموریت اصلاح طلبانه نگرش غالب مطالعات ارتباطی برای اصلاح خودشیفتگی و خودبیگانگی و ... در ارتباطات میان فرهنگی و خیلی چیزهای دیگر  دلایلی برای توجه به حوزه های در سایه ارتباطاتند. که  شاید تاسیس رشته مطالعات فرهنگی چنین زمینه ای را ایجاد کرده باشد. 

دنیای قشنگ۱۹۸۴

BBC reporter Tom Heap is told off by the talking camera
احتمالا ۱۹۸۴ را خوانده اید که برادر بزرگ تا اعماق ذهن مراقب برادران کوچکش است که کار و فکر بدی نکنند. بعد سالها تلاش نه در کشوری کمونیستی که در مهد لیبرالیسم کابوس اورول رنگ واقعیت گرفته. بی بی سی  می گوید که با هزینه پانصد هزار پوند بیست منطقه به دوربینهای سخنگو  تجهیز شده است .جان رید وزیر کشور می گوید این کار آزمایشی برای کنترل استفاده نامناسب اقلیتی از شهروندان از آزادیهای مدنی ضروری است. دوربینهای هوشمند نصب شده با مشاهده رفتارهای مشخص تعریف شده از سوی شهروندان پیام و تذکری را با صدای بلند پخش می کنند. اگر شما در منطقه داگنهام لندن یک تکه کاغذ جلوی دوربین زمین بیندازید دوربین با صدای بلند یاداوری خواهد کرد که حتما کسی مجبور است این کاغذ را جمع کند و بریتانیا برای این کار سالانه میلیونها پوند هزینه می کند. در انگلستان چهار میلیون و دویست هزار دوربین در فضاهای عمومی کار پایش شهروندان را آنجام میدهند که اخیرا یک کمیسیون اطلاعاتی در باره تبدیل انگلستان به جامعه ای نظارتی هشدار داده بود. ( که خیلی هم موثر بوده ) تو مقدمه یکی از کتابهای پستمن تقریبا دلداریمان می دهد که آنچه در حال تحقق است دنیای قشنگ نو هاکسلی است فکرتان را مشغول ذهن اورول نکنید. آنقدر خوشبخت بوده ایم که هر دو  کابوس باهم برایمان تعبیر شده اند.

بیستمین رئیس

Sir Michael Lyons

سر مایکل لئونز  پنجاه  و هفت ساله به عنوان بیستمین رئیس بی بی سی بعد از ترک آن توسط مایکل گرید انتخاب شد. لئونز اولین مدیر بعد از تغییر در سیستم نظارت بربی بی سی در پی انتشار گزارش لردهاتورن است.
مایکل لئونز استاد سیاست عمومی در دانشگاه بیرمنگام و عضو  ارشد در چند شورای منطقه ای بوده است . تجارب لئونز در برادکست به مدیر غیر اجرایی در تلویزیون مرکزی و  مشاور مدیر منطقه ای ای تی وی محدود می شود . لئونز سه سال گذشته را به همکاری نزدیک با گوردون براون ( جانشین بلر و وزیر دارایی) در تنظیم مالیاتها گذرانده و روابط نزدیکی با حزب کارگر دارد. محافظه کاران سوابق کاری غیرمرتبط و گرایشات سیاسی او را  دلیل بی صلاحیتی او برای این شغل دانسته اند. سر مایکل لئونز بعد از دریافت خبر انتصاب خود گفت که زیاد تلویزیون نگاه نمی کند.ولی خود را متعهد به برآورده کردن انتظار عمومی  برای استقلال و کیفیت برنامه ها می داند. مهمترین چالشهای پیشروی مایکل لئونز تصمیم گیری برای چگونگی هزینه کرد حق امتیاز در شش سال آینده ـ تصمیم گیری در مورد چگونگی ارتقای طرحهای پخش برای درخواست ـ بازنگری طرحهای آموزشی سردبیری و تعیین نهایی رویکرد  ماهواره ای بی بی سی است.
منبع: بی بی سی - دیلی تلگراف

 

ابر و باد تاریخ



یک کمیته فرعی گنگره آمریکا مسوولین گوگل را برای توضیح دلیل تعویض تصاویر ماهواره ای جدید نیو ارلئان با تصاویر قبل از کاترینا به گنگره فراخواند.براد میلر ریس زیر کمیته نظارت و بررسی کمیته علم و تکنولوژی مجلس نمایندگان اریک اشمیت مدیر عامل گوگل را در مورد  دلیل آنچه  (ایربراشینگ تاریخ) نامید. مسوول دانست . سخنگوی گوگل می گوید تاریخ عکس کیفیت و وضوح آن تنها عوامل انتخاب عکس هستند. گوگل باید پاسخ دهد که آیا برای تعویض تصاویر با ادارات فدرال مرتبط هماهنگی به عمل آورده است یا نه.(ap)
شیوه عمل و بازخواست انجام شده از گوگل نشانگر پیروی و هماهنگی کامل این شرکتها با  سیاستهای دولت متبوعه شان است.  هر روز صبح که به گوگل سلام می کنیم یادمان باشد که با ادارات مربوطه درباره جوابمان هماهنگی به عمل آمده است.

user genrated poletics




دنیای مجازی صحنه یکی از داغترین میدانهای پیش رقابتهای انتخاباتی ۲۰۰۸ در  آمریکاست. کاندیداها و احزاب با توجه به گرایشات و راهبردهای انتخاباتی خود وزن متفاوتی برای کمپینهای مجازی خود قایل هستند. برنده این میدان تاکنون هیلاری کلینتون بوده که پیش از همه کمپین انتخاباتی آنلاین خود را تحت عنوان Hillary for President  ایجاد نمود. در یک نظرسنجی از۱۰۰۷ کاربر آنلاین بزرگسال در سطح کشور که توسط ان بی سی و وال استریت ژورنال انجام شد. ۴۰درصد هیلاری و ۲۸درصد اوباما و ۱۵ درصد جان ادورادز را گزینه خود برای کاندیداتوری دموکراتها در انتخابات ۲۰۰۸ دانسته بودند. این نتایج را اگرچه می توان به شیوه های مختلف تحلیل کرد ولی همبستگی آشکاری با راهبرد جذب مخاطب آنلاین این کاندیداها دارد. کلینتون کاندیداتوری خود را در یک مونولوگ ویدیوی آنلاین از وب سایت کمپین خود در ژانویه اعلام کرد. اوباما به شیوه ای کلاسیک کاندیداتوری خود را در اجتماعی پرشور از هواداران خود در خانه اش اعلام نمود و ویدیوی آن را در سایت کمپین قرار داد.
راهبرد اعلام وب پایه هیلاری موجب افزایش شدید ترافیک وب سایت کمپین او در ماههای ژانویه و بعد از آن شد. به طوری که تعداد بازدید کنندگان یکتا از سایت کمپین هیلاری ۸۲۴ هزار و برای اوباما ۵۷۴ هزار در ژانویه بوده است.
در مقایسه با دموکراتها جمهوری خواهان در زمینه جذب مخاطب آنلاین ناموفق تر بوده اند . میزان بازدید از سایت کمپین جان مک کین ۲۹۶ هزار و  سایت رودی جولیانی ۶۴ هزار نفر در ژانویه بوده است. و در نظرسنجی ان بی سی و وال استریت ژورنال ۳۸درصد جولیانی و ۲۴ درصد مک کین را گزینه خود برای نامزدی چمهوری خواهان اعلام کرده اند. مک کین برای اعلام نامزدی خود گفتگو آخر شب با دیوید لترمن از سی بی اس را انتخاب کرد و قبل از شروع برنامه ویدیوی در سایت قرار گرفت که به بینندگان می گفت که امشب در برنامه سی بی اس نامزدی خود را اعلام می کند. و شما اعضای کمپین آنلاین چقدر برای من مهم هستید. جولیانی به شیوه ای مشابه یرنامه لری کینگ لایو از سی ان ان را برای  اعلام نامزدی خود انتخاب کرد.
شبکه های اجتماعی مثل یو تیوپ و مای اسپیس صحنه داغترین یارگیری های مالی و فکری در بین کاربران است. که با نزدیک شدن به روزها انتخابات داخل حزبی صحنه رقابت داغتر هم خواهد شد.
پ ن: مطلب بالا تقریبا از زد نت برداشت شده و  برای ما از جهت نشان دادن شیوه ها و اهداف رقابتهای مجازی که در انتخابات آتی ما هم اجتناب ناپذیر خواهد بود  جالب توجه است.

برادکست چالشهای ناگزیر

Mobile TV

بی بی سی برای پخش آزمایشی برنامه های رادیو و تلویزیونی خود توسط شبکه های نسل سوم موبایل قراردادی با چند اپراتور تلفن همراه در انگلستان (ودافون ـ ارنج و...) منعقد کرد این پخش آزمایشی که تا پایان آوریل برای دوره ای حداقل دوازده ماهه شروع خواهد شد. شامل پکیجی از کاناللهای بی بی سی وان - بی بی سی نیوز ۲۴ و بی بی سی ۳ خواهد بود که بعضی مسابقات ورزشی و برنامه های پولی را شامل نخواهد بود. همچنین مشترکین این سرویس قادر به استفاده از هشت ایستگاه رادیویی بی بی سی ۱- ۱ اکسترا- ۲-۳-۴-رادیو موزیک ۶- بی بی سی ۷- و ایستگاه آسیایی خواهند بود. بی بی سی اعلام کرده که این دوره آزمایشی چالشهای شبکه های نسل سوم موبایل و شبکه های تلویزیونی  برای پخش موبایل را مشخص خواهد کرد. و تجربه قابل توجهی برای کمک به تدوین استراتژی پخش موبایل بی بی سی خواهد بود. 
این اقدام بی بی سی یکی از تغییرات ناگزیری است که سازمانهای رسانه ای مجبور به مواجهه با آن هستند. خانه دیجیتال مایکروسافت- اپل توی  -یوتیوپ   تابلو هایی کوچکی از تغییرات پردامنه در عرصه رسانه هاست که همه سازمانهای برادکست را به باز تعریف اهداف- بازار و ابزار خود مجاب کرده است. اگرچه صداو سیما برای همپا شدن با موج تغییراتی که فضای فعالیت سازمانرا در برگرفته به تغییرات درون سازمانی بی شماری نیاز دارد .ولی در داخل دولت به صورت روزافزون به تلاش ذر جهت اقناع مسوولین در جهت درک عمق و لزوم تغییر برای در اختیار گذاردن بودجه لازم برای بستر سازی تغییرات نیاز دارد امری که هنوز حتی در مورد تغییر سیسم پخش به دیجیتال نیز انجام نشده است.

کشتار اطلاعات



یاهو می گوید هیچ آشغالی نباید دور انداخته شود. از ماه می یاهو به خاطر دهمین سالگرد تاسیس خود فضای ذخیره نامحدود در اختیار مشترکان سرویس ای میل خود قرار می دهد.ادامه خبر را در فاوا بخوانید . تغییری که با این بی نهایت بازیها در کارب آنلاین  ایجاد می شود . چیزی شبیه رابطه ما با هاردهایمان خواهد بود . فضای بی نهایت و جنون سیو ما را حتی از نزدیک شدن به فایلهایی که برای نافردا جمع کرده ایم  می ترساند.  تو یکی از شماره های ماهنامه بیدار 
امبرتو اکو روش تحقیق  ممکن را روش کشتار نامیده بود. باید کشتار را یاد بگیریم.  

تاثیر قوی رسانه ها



آنهایی که درس تئوریهای ارتباطات را گذرانده اند  سردرگمی آخر ترم  این درس-علیرغم وعده های ابتدای ترم که دانستن تئوری چه به عنوان مخاطب چه ارتباط گر دید روشنی به شما می دهد.  -  را تجربه کرده اند. مسئولین باغ وحش چیانگ مای در شمال تایلند برای جلوگیری از انقطاع نسل چوانگ چوانگ پاندای بزرگ چهل ساله شان امید به نظریه تاثیرگلوله ای پیام بسته اند. و امیدوارند که لااقل این نظریه در مورد پانداها صادق باشد. چند روزی است که چوانگ چوانگ مجبور است اغلب وقت خود را در برابر یک تلویزیون با صفحه بزرگ که به طور مداوم تصاویر پورن پاندایی پخش می کند بگذراند. تا شاید انگیزه ای برای تولید نسل در خود حس کند . چوانگ که تقریبا تمام عمر خود را در باغ وحش گذرانده هیچ تجربه و آموزش طبیعی در این مورد ندارد. کانیکا مسوول این پاندا می گوید که چوانگ تاکنون هیچ واکنشی به تلویزیون نشان نداده ولی ما به نمایش فیلم ادامه خواهیم داد.

افکار ملتها در آینۀ گوگل

   گوگل، نیرومندترین پایگاه جستجوی اینترنتی، از یکی از نهانیترین رازهایش پرده برداشته است:  چه ملتی در گوگل دنبال چه می گردد؟  کدام ملت مشتاقانه دنبال دمکراسی است؟  چه کسی مؤمنانه دنبال الله یا مسیح است؟  چه جماعتی بیش از دیگران واژه های «مخدر» یا «سکس» را در سایت جستجوی گوگل تایپ می کند اسرارهیچ ملتی پرده پوشی نشده
است. بنا به گزارش گوگل، پاکستانی ها بیش از ملتهای دیگر دنبال «کاریکاتور دانمارکی» می گردند. در تایپ واژۀ «سکس» هم از دیگران جلوترند. ملت همسایه و رقیب آنها، هند، بافاصله ای اندک در مرتبۀ بعدی جای قرار دارد. سایت ِ قیاسی ـ آماری ِ گوگل که به تازگی راه افتاده نشان می دهد هر واژه یا عبارتی چند بار موضوع جستجوی کاربران چه کشور و شهری بوده است.  این فهرست قدر مطلق جستجوها، مثلا، در پی «غذای گربه» را ثبت می کند. سپس محاسبه می کند ده کشوری که بیش از عبارتی دیگر ـــ مثلا «غذای سگ» ــــ دنبال این واژه بوده اند کدامند.احتمال دارد سایت محاسب گوگل سبب واکنشهایی آمیخته به بهت و حیرت، شرمندگی و خنده در سراسر جهان شود. در حالی که گوگل بر تلاش خویش برای حفظ موضوعهای خصوصی اشخاص پای می فشرد، سایت جدید محرمیت جمعی ملتها را، اگر چنین چیزی وجود خارجی داشته باشد، ذرّه ای پنهان نمی کند ــــ مثلا رعایت این حق که بریتانیایی ها نخواهند کسی بداند چقدر دنبال واژۀ «دستنبند پلیس» می گردند، یا رهبران چین نخواهند کسی بفهمد زبان ماندارین پس از انگلیسی دومین زبانی است که تکرار جستجو برای واژۀ «دموکراسی» در آن غالب است، یا تمایل مقامهای جاهای دیگر که نخواهند کسی بو ببرد کاربران عرب زبان ندرتـاً دنبال واژۀ «دموکراسی» می گردند.
گوگل علاقه به سیاستمداران را هم ـــ در کنار کشورها، مارک کالاها و هر چیزی که مردم به دنبال دانستن آن می گردند ـــ رده بندی می کند. اکنون کسانی که خیلی از خودشان خوششان می آید (و مردم مدام اسمشان را در گوگل جستجو می کنند) می توانند ببینند چند نفر اهل کجا اسمشان را تایپ کرده اند، و مهمتر اینکه اسم آنها را بیشتر تایپ کرده اند یا اسم رقیبانشان را.در هند این گمان که سونیا گاندی قدرت پشت ِ مانموهان سینگ، نخست وزیر، است با نتایج رده بندی گوگل تقویت می شود. گاندی به عنوان رهبر حزب کنگره 50 درصد بیش از سینگ جستجوکننده دارد.رفتار کاربران فرانسوی هم کشمکش بر سر قدرت را روشن می کند.  نیکلاس سارکوزی، وزیر کشور، یکتنه به اندازۀ مجموع رقیبانش، پرزیدنت ژاک شیراک و نخست وزیر دومینیک دو ویلپن، جستجوکننده دارد. شاخص گوگل می تواند برای سیاستمدارانی که شمار آرایشان رو به کاهش دارد مایۀ قوت قلب باشد زیرا نشان می دهد افراد چند بار دنبال یک اسم گشته اند، نه اینکه آیا صاحب آن اسم را دوست دارند یا نه.  به عنوان مصداق حرف ماکیاولی در عصر وب، اگر قرار بر انتخاب میان محبت یا کنجکاوی باشد، بهتر است مردم دنبال اسم شهریار ــــ یا رئیس جمهور یا نخست وزیر ـــ بگردند تا اینکه دوستش داشته باشند.جرج بوش در میان جستجوگران روسی دست کم هفت بار بیش از همتایش در خود روسیه، ولادیمیر پوتین، خواستار دارد. در میان کاربران فرانسوی پنجاه درصد بیش از شیراک، و در میان ایرانیان دو برابر محمود احمدی نژاد جستجوگر دارد.
تمام داده های این سایت خلاف انتظار نیست. مردم شهرهای بستن و مینیاپولیس در آمریکا، و هالیفاکس و نوا اسکوشا در کانادا بیش از دیگران دنبال اطلاعات مربوط به دستکش می گردند. اهالی دوبلین ظاهرا بیش از سایر خلایق حواسشان پی آبجو گینس است، و مردم پاکستان و هند رکوردداران جهان در جستجو برای جهیزیه اند.برخی یافته های دیگر عجیب تر و توضیح آنها دشوارتر است. در عربستان گرچه همجنس‌خواهی مجازات مرگ دارد،‌ آن کشور در میان جستجوگران «همجنسبازی» بعد از فیلیپین در مرتبۀ دوم است.  و نگاه کنیم به فهرست مردمان کشورهایی که پی واژۀ «عشق» به زبان فرانسه می گردند.  نام شهر پاریس که به مأمن عشاق شهرت دارد در این فهرست دیده نمی شود. مرتبۀ اول تا سوم ده نام فهرست عشق جویان از آن ِ شهرهای رباط در مراکش، الجزیره و تونس است.
یافته های دیگر همان است که انتظارش می رود. بیشترین جستجوکنندگان کلمۀ الله از کشورهای اسلامی اند اما با نقل مکان واقعیتهای اجتماعی، این کلمه بیشتر در گوگل به زبان هلندی جستجو می شود تا در زبان عربی.  سایتهای نروژی، فرانسه، هلندی،‌ سوئدی و آلمانی بیشترین جستجو برای الله را در خود ثبت کرده اند.در هند و پاکستان که اغلب گمان می رود از امتیاز صحبتکردن به انگلیسی با لهجۀ بریتانیایی، گرچه بدون زیورها و پیرایه های زبانی ِ آن گویش، برخوردارند، سایت گوگل نشان می دهد این امتیاز تا چه محدود به نخبگان شهرنشین است و چه شمار عظیمی از مردم برای به دست آوردن مشاغلی در مراکز ارتباطات جدید منطقه دلمشغول بالابردن سطح زبان خویش اند.  این دو کشور از نظر جستجو برای «بهبود انگلیسی» و «آموزش ارتباطات» در صدر فهرست شاخص گوگل جای دارند.گرچه گمان می رود واژۀ «تفنگ» مترادف نام ایالات متحدۀ آمریکا است، شمار فزایندۀ آدم ربایی و قتل در آمریکای لاتین شاید سبب کشاندن جستجوگران این کلمه به سایت گوگل شده باشد.  شهر بوئنوس آیرس در آرژانتین در صدر شهرهای تفنگجو، و خود کشور از این نظر از ایالات متحده جلو زده است. شیلی، مکزیک و پرو هم در فهرست ده کشور مشتاق اطلاعات دربارۀ سلاح قرار دارند.  و گرچه دولت جدید شیلی اعلام کرده است خشونت گروههای نئونازی را سرکوبی خواهد کرد، این دار و دسته ها در شهر سانتیاگو و کلا کشور شیلی بیش از هر جای دیگر جستجوکننده دارند. از سیستم گوگل می توان خواست دربارۀ تک تک کشورها اطلاعات خواست تا بتوان مثلا نتیجه گرفت مردمان افغانستان، ایران، عراق و عربستان سعودی تا چه اندازه دنبال کلمۀ «دموکراسی» می گردند. دولت بوش احتمالا از پاسخ گوگل به درخواست چنین محاسبهای برای هر یک از این کشورها خشنود نخواهد شد: «واژۀ مورد نظر شما» ــــ یعنی دموکراسی در فارسی یا عربی ـــ «به آن اندازه جستجو نشده که بتوان برای آن نمودار رسم کرد.»
برداشت از سایت: http://www,mghaed.com