ارتباطات نامه

این وبلاگ را گروهی از دانشجویان رشته ارتباطات تشکیل داده اند

ارتباطات نامه

این وبلاگ را گروهی از دانشجویان رشته ارتباطات تشکیل داده اند

پایان خبر


کرونیکات صدایی مطمئن در دورهای پرتزلزل بود که هرگز اجازه نداد سقطوط کنیم . این تجلیل اوباما از یک گوینده اسبق خبر تلویزیون است که امروز در ۹۲ سالگی مرد.

همه اونایی که تاریخ ارتباطات خوندن عصر طلایی خبر تلویزیون در دهه ۶۰ و ۷۰ را  با والتر کرونیکات به یاد می آرن . مجری خبری ای که مورد اعتماد ترین مرد آمریکا بودو خبر را با این جمله پر از اعتمادبه نفس به پایان میبرد که این بود داستان امروزما . اونقدر مهم بود که در فردای ترور کندی تیتر روزنامه ها گریه کرونیکات در حین گفتن خبر ترور بود.مردی که گوینده مهمترین اتفاقات بعد از جنگ جهانی از پروژه اپولو و فرود در ماه تا مرگ کندی و لوتر کینگ بود. وزنی که کرونیکات برای خود در اجرای مداوم خبر شامگاهی سی بی اس  در دو دهه ایجاد کرده بود به حدی بود که تعریف خبر به آن چیزی که او می گفت تغییر یافته بود. اظهار نظر او در ۱۹۶۸ بعد از بازگشت از ویتنام در مورد جنگ و عدم امیدواری برای پیروزی در آن نقطه عطفی در جریان مبارزات ضد جنگ بود. پرداختن او به رسوایی واترگیت در دوره ای که هنوز نیکسون به ماجرا کشیده نشده بود. به امریکاییان اطمینان می داد که  انچه از واترگیت دیده شده قسمت کوچک کو.ه یخ است. اکثر امریکایی ها انقلاب ایران و گروگان گیری را هم با اجرای کرونیکات به یاد می آورند.به حاشیه رفتن او برای همه نماد پایان دوران خبر تلویزیونی بود.دورانی که در آن خبر بازتاب واقعیت بود.و تنها یک روایت  از  واقعه که عین واقعه بود قابل عرضه بود. مرگ کرونیکات مرگ آخرین بازمانده های خبر به مثابه واقعیت خبر انعکاسی خبر ارتجالی است. دردوره توییتر و فیس بوک جام حقیقتی که در دستان و ر میز کرونیکات بود به هزاران تکه شکسته و خبر چیزی جز وصله کردن  تکه هایی که حتی ادعای خلوص و وضوح هم ندارن  نیست. مرگ کرونیکات از منظری دیگر مرگ خبر مردسالار و نژادگرای بورژوا هم است که صدا و چهره مردانه و احاطه به تمامی موضوعات ارزشهای اطمینان آوری بودند کهاعتمادبخشی خود را از ایدئولوژی های طبقه متوسط سفیدپوست مردسالار می گرفتند.برای مااز منظری ایرانی نبود کرونیکات های وطنی در بستری که انحصار خبری برای تلویزیون و گویندگانش زمینه ساز چنین ظهوری بوده.نشان دهنده درههای عمیق بی اعتمادی و درک از خبر بین مردم وتلویزیون است.

بررسی عملکرد تلویزیون در دهمین انتخابات ریاست جمهوری

گفتگو با مهدی کلهر مشاور رسانه ای رئیس جمهور ، بیژن نوباوه نماینده  مجلس شورای اسلامی و دکتر حسام الدین آشنا استاد دانشگاه بخش اول ...... 

 بخش دوم گفتگو  ..........

جوانه تازه

همه بچه هایی که سالهای اخیر تو دانشگاه آزاد یا صدا و سیما ارتباطات خوانده اند. با دکتر میرفخرایی آشنا هستند.تژا معمولا بیشتر از آنکه اسم کوچکش باشد بهانه ای برای باز شدن دریچه ای ارتباطی تو مدی خوشایندتر و کارامدتر با بچه هاست. هر چند مثل همه اساتید آنجا دکترای خود را در علوم تحقیقات گرفته ولی به خاطرتحصیل دوره های ماقبل دکترا در رشته رسانه های دیداری در خارج کشور دارای تفاوتی پارادایمی در درک مفاهیم ارتباطی ست. 

 که در این میدان همسانان غنیمتی است. چنین تفاوت نگاهی را می شود در کتاب جالب غنی وکم دیده شده مفاهیم نظری و عملی خبر تلویزیونی دیدید. نگاه کیفی درتحقیق و رویکرد نشانه شناسانه در تحلیل ویژگی تمایز بخش آقای دکتر میرفخرایی است. که حداقل حسنش برای بچه هایی مثل ما آشنا شدن با شکل دیگر دیدن است. 

مصاحبه آقای دکتر باسایت مرکزتحقیقات همشهری

این بخشنامه آقای شاهرودی با این جمله شروع می شود که: توسعه کمی و کیفی شبکه های ماهواره ای مخالف نظام مستلزم اقذان جدی در برخورد با این پدیده است. باقیات صالحاتی است که از ایشان به یادها خواهد ماند. ناگزیری ای که در همین جمله هست نشان از شکست رویکردی دارد که با همین هدف ولی با تاکتیک جذب مخاطب از طریق تنوع بخشی به تولیدات رسانه ای داخلی و شبکه های صداوسیما دنبال می شد.شکست این تاکتیک دقیقا از تاکتیکی بودن رویکرد تنوع بخشی به تولید و جذب مخاطب در صدا و سیما ناشی شده است. در صورتیکه برای رسیدن به هدف فوق سازمان به صورت راهبردی اقدام به تغییر رویکردهای توسعه ای خویش و  درک از انگاره مخاطب و موقعیت آن می نمود. امری که به صورتی محدود در رادیو گفتگو و جوان تجربه شد. هر چند میزان زیادی از یار این شکست نه یه گردن صداوسیما که به عهده چارچوبی است که سازمان در درون آن کار می کند. ولی پیامدهای آن برای صداوسیما بسیار سنگین و به مرور سنگین تر خواهد شد .و امید آسایشی که در سایه بخشنامه های قضایی و کیفری نوید داده می شود برای صداوسیما چندان طول نخواهد کشید.

رسانه بزرگ - رسانه های کوچک

رئیس سازمان صدا و سیما گفته که صداو سیما بر یوتیوب و فیس بوک و توییتر پیروز شده .می خواستم چیزی تو این  مایه ها بنویسم. که زحمت کم شد و ماند تبریک این پیروزی: آقای ضرغامی پیروزی غرور آفرین تان را بر یوتیوپ فیس بوک و تویتر را از صمیم قلب تبریک عرض می کنم و تو فیقات روزافزون جنایعالی را در این نبرد ناجوانمردانه از خداوند متعال مسئلت می کنم.

یک مقام آگاه تو مخابرات گفته که تهرونیام اگه مثل بقیه بچه های خوبی باشن ممکته این هفته اس ام اس دوباره برقرار بشه. و توضیح داده که مقامات امنیتی برای پیش گیری از شایعه سازی دستور قطع این سرویسو ده ساعت قبل از انتخابات داده بودند. اولا روسیاهیش واسه داود زارعیان بمونه که هنوز هم  داره دنبال دلیل قطعی می گرده.-استاد ارتباطات- دوما هم مردم هم برگردن به همون مسیجهای متعالی یه ترکه و یه زنه و.... یادشون باشه که مسیج واسه اون قرتی بازیا نیست. و دیگه هوس شایعه درس کردن به سرشون نزنه.سوم هم زنده باد اپراتور اول دوم تالیا و سوم...

خبرنگار-رزمنده: خبرنگار -آشوبگر

خبرنگار شهروند امروزه مفهوم آشنایی ست که در هر واقعه غیر مترقبه و پیش بینی نشده ای تصویرگر ابعاد نادیده و کمتر دیده شده ای از ماجراست. شکل گیری این مفهوم .و پیدا شدن مصادیق آن مدیون پیشرفت تکنولوژیک وسایل همراهی هستند که با کارکردهای چندگانه خود می توانند نقش ناظر و ضبط کننده واقعه را به هر کسی بدهند. چنین وسایلی در پیوند با دسترسی پذیری شبکه جهانی اینترنت برای اکثریت مردم و  مهارتهای ارتباطی بالای غالب مردم به صورت یک سازمان غیر متمرکز رسانه ای تولید و پخش خبر در سراسر جهان و مخصوصا کشورهای پیشرفته درآمده است و طی همین چند سال اخیر معانی و بعد تازه ای به حرکتهای اجتماعی و واکنشها به آنها داده است. انتشار فیلمهایی از آزار سیاهپوستان در فرانسه توسط پلیس و یا انتشار تصاویر هل دادن مردی توسط پلیس در لندن در  جریان اجلاس ۲۰ و نمونه های دیگر  که همه توسط ناظر ثالث به تصویر کشیده شده و منتشر شده بودند. باعث واکنشها و عقب نشینی هایی از طرف قدرتمندان شد که در غیر این حالت متصور نبود  قابلیت این تکنولوژی ها را در دفاع از آزادیها و حقوق فرد اثبات کرد. در وقایع اخیر تهران مردم با آگاهی و تاثیر پذیرفتن از چنین کارکردی به استفاده وسیع از این روش روی آوردند. همه کسانی که ناظر این راهپیمایی ها بودند دیده اند که استفاده و ضبط گسترده وقایع از طرف شرکت کنندگان یکی از ویژگی های این مراسمها بوده .چنین امری اگاهی و درک درست آنها از کارکردها و معانی تصاویر ضبط شده را نشان می داد. که عملا هم بعد از اخراج خبرنگاران خارجی و خارج شدن آنها از صحنه تنهامجرای اطلاع رسانی جهانی همین فیلمها و تصاویر آماتوری کم کیفیتی و درست از لحظه واقعه بود که حس همدردی و همیاری جهانیان را برانگیخت. و  کنار نگذاشتن موبایل و تصویر برداری تا لحظه آخر به مثابه سلاح به معنی اعتقاد به قدرت آن برای رسیدن به هدف بود. و باز صحنه های خلع موبایل کردن افراد توسط پلیس و بقیه نشان از کارایی این روش و عاملان آن در میدان داشت.

تلویزیون نمی بینم. می گن میان اعتراف می کنن که بخاطر تاثیر تلویزیون بی بی سی و صدای آمریکا به خیابون اومده بودن.میرم مشقا و سرمشقامو زیر و رو می کنم که این هیپنوتیزم تلویزیونی رو کی قبلا کشف کرده؟ برادران مقالشو بنویسین.به خودتون افتخار کنید شما می توانید.

سئوال

به نظرتون بیست و سی ای ها وقتی به خدا می گن ما کارمند بودیم و معذور خدا چی می گه؟