ارتباطات نامه

این وبلاگ را گروهی از دانشجویان رشته ارتباطات تشکیل داده اند

ارتباطات نامه

این وبلاگ را گروهی از دانشجویان رشته ارتباطات تشکیل داده اند

بازی با نود : از توده به گروه

گزینه ۳ پرواز  می کرد و دادکان با تمام مظلومیت و  استدلال های درستش  نمی توانست بر نظر مخاطبان نود تاثیر گذارد.فردوسی پور می خندید به اتفاقی که می افتاد و دادکان خبر نداشت از توطئه یک و نیم میلیونی بینندگانی که دل با او داشتند و سرشان به کار دیگری بود و در زمین   دیگری بازی می کردند و متن تازه ای برای خواندن و فهمیدن ایجاد  می کردند. مخاطبان تلویزیون به علت ماهیت رسانه و سازمان یافتگی و نخبگی فرستنده و بی سازمانی و پراکندگی  مخاطب از منفعل ترین مخاطبان ممکن هستند . مخاطب رسانه های جمعی عموما به دلیل پراکندگی کثرت و  عدم قابلیت مشاهده مستقیم مفهومی انتزاعی در نظر گرفته می شوند که برای درکشان از استعاره هایی چون توده - گروه- دسته خرسندی-  مجموعه بییندگان- و بازار و گروه های هم تفسیر و ... استفاده می شود. مخاطب توده وار بیشترین استفاده  و تطابق را برای  توصیف مخاطب تلویزیون های سراسری ملی بزرگ دارد. این استعاره با خود تمامی بار منفی ای که در پس مفهوم توده مخفی شده را به مخاطب  نسبت می دهد. انفعال - گمنامی - تنهایی- بی سازمانی - بی هدفی- سلیقه و فرهنگ ساده- بی ریشگی - بی تفاوتی-بی ثباتی و زوال شخصیت و  هنجار های اخلاقی پایین و .... چنین استعاره ای ازمخاطب در برابر مخاطب به عنوان گروه قرار می گرفت که جمع محدود مخاطبان رسانه های خاص و پاتوقی که دارای سازمان و  فردیت و سلیقه بالا و مشترکات و زمینه های اجتماعی زیادی بوده و حداقل در یک ویژگی هویت بخش  جمعی مشترک هستند. قرار می گیرد جمعی که جمع بودنشان نه حول رسانه یا یک برنامه خاص که به دلیل زمینه ها و مشترکات و اهداف جمعی است.  عموما عقیده بر این است که رسانه های جمعی بزرگ عمدا از تبدیل مخاطبان به گروه جلوگیری می کنند. آنچه در نود اتفاق افتاد بروز تمایل مخاطبان توده وار  یک تلویزیون سراسری برای دیده شدن به مثابه گروه بود.گروهی که دارای ویژگی هویت بخشی خارج از برنامه و تلویزیون است و دارای آمال و اهداف مشترکی است .تلاشی که علیرغم امکانات ناچیز  و محذورات مخاطبان به انجام رسید کوشش برای گذار از انفعال به کنش گری از بی سازمانی به سازمان از عدم تشخص به اصول مندی و از دیده نشدن به محاسبه شدن بود. قدرت نمایی مخاطب ضعیف در برابر رسانه و قدرت  موفق شد معانی و معیارهای درک  یک برنامه را عوض کند این پویش  مخاطبان ۹۰که به دلایل اجتماعی و مشترکات جمعی تازه  و تجربه کاربری رسانه های  جدید  موفق بود.تلاش و تمایلی است از سوی کلاسیک ترین مخاطبان توده ای برای انسداد راهها و گفتمانهایی  که از طریق آنها آدمها و مردم به صورت توده دیده می شوند و به حساب نمی آیند.

تلویزیون و عصر چهارم نشانه ها

بودریار می گوید رسانه ها نقش حساسی در مخدوش کردن واقعیت و دروغ ایفا می کنند. و این قابلیت را با سیر تحول نشانه ها توضیح می دهد. به نظر بودریار نشانه ها چهار مرحله را گذرانده اند در مرحله اول تصویر بازتاب واقعیت است سپس تصویر نقابی بر واقعیت شد و در مرحله سوم نمایانگر عدم حضور واقعیت و سرانجام در عصر پست مدرن تصویر هیچ ارتباطی با واقعیت ندارد. و این وضعیت را که در آن تصاویر هیچ ارتباطی به وضعیت واقعی ندارند را وضعیت فرا واقعی یا وقعیت حاد می نامد. با توجه به این که محصولات رسانه های جمعی در دسترس همگان قرار دارند  در نتیجه مرز بین حقیقت و دروغ و واقعیت و شبه واقعیت مخدوش می شود. آدم ها با امواجی از تصاویر روبه رو هستند که با سرعتی به مراتب بیش از همیشه به سئوالات آنها پرتاب می شود و فقط حجم و تنوع اخبار و اطلاعاتی که به سوی آنها سرازیر می شود. و جار جنجالی که با خود دارند کافی است تا مجالی برای بحث و داوری معقول و مستدل به جای نگذارد. به نظر پست مدرنیست ها خارج از آنچه که در رسانه ها می بینیم و می خوانیم و می شنویم واقعیت دیگری وجود ندارد. رسانه ها در نگاه پست مدرن نه به بازنمایی واقعیتی از پیش موجود بلکه به تولید امر واقعی می پردازند و تکنولوژی رسانه پلی است که لحظه عبور از امرواقع به دروغ را مخدوش می کند.و در این رسانه ها دال ها به استقلال از مدلول رسیده اند.نگاه پست مدرن به مخاطب هم او را چندان جدی نمی گیرد و حداکثر مقاومتی که برای او قائل می شود سیاهچالگی است که با جذب اطلاعات و اخبار بی نهایت زیاد ازخود واکنشی نشان نمی دهد. نگاه بودریار در بحث از رسانه عموما معطوف به تلویزیون است بودریار با طرح بحث انکار فلسفی مفهوم تمایز ــ میان فعال و منفعل، برای مثال، یا میان فرستنده و گیرنده ــ از خود در برابر اتهام تقدیرگرایی تکنولوژیک دفاع می‏کند، بحثی که به او این امکان را می‏دهد تا بگوید تلویزیون قابلیت جعل (monipulation) واقعیت را دارد و این‏که مخاطبان تلویزیون در برابر اعمال تمامیت‏گرای سیلان بی‏پایان آن، نقشی فرعی دارند. هر چند امروزه چنین نگاهی به  تلویزیون و مخاطب  با تحقیقات و مشاهدات بعدی از اعتباری برخوردار نیست و کسانی چون فیسک و آنگ و.... راهبردهای مختلفی که مخاطبان برای کسب قدرت در برابر رسانه اتخاذ می کنند را نشان داده اند .این روزها مدیران تلویزیون باید امیدوار باشند که  این یک بار حق با بودریار بوده باشد.تا خون حقیقت پرده سوت دروغ را رسوا نکند.

این لیست بلند بالا را از گوشه چشم هم که گذرونده باشین مطمئن شدین که تا همین حالاش مشمول چند بند از این عناوین مجرمانه شدین . نه مثلا نقد کردنش فایده ای داره نه دوره روره نقده . فقط این جمله از مقدمه رو ببینین که رسما به همه اعلام می کنه که هاست ایرانی رو بذارن کنار لااقل خارجیا این ای میلو ندارن که هر چی آپ کردی شبش به دادستان خبر بدن.

(( همچنین کلیه ارائه دهندگان خدمات دسترسی و میزبانی نیز مکلف خواهند بود چنانچه با یکی از مصادیق مصرحه در این فهرست مواجه شدند ، بلافاصله مراتب را به دبیرخانه مستقر در دادستانی کل کشور از طریق سایت دادستانی به آدرس www.dadsetani.ir یا آدرس الکترونیکی dadsetani@dadsetani.ir  اعلام نمایند.))

تحولات راهبردی

در راستای تحولات راهبردی در مدیریت صداوسیما در دوره دوم ریاست مهندس عزت الله ضرغامی درج نام کوچک گویندگان مجری زن در سیمای جمهوری اسلامی متوقف شد......

بیر بو گجه اکبر دی سنه یار سکینه....