ارتباطات نامه

این وبلاگ را گروهی از دانشجویان رشته ارتباطات تشکیل داده اند

ارتباطات نامه

این وبلاگ را گروهی از دانشجویان رشته ارتباطات تشکیل داده اند

کتاب تازه: حقوق روزنامه نگاران در سرزمین های عربی

                                 




کتاب «حقوق روزنامه‌نگاران در سرزمین‌های عربی تألیفی است از دکتر سلیمان صالح که به کوشش و ترجمه سمیه طیبی و  کمک محسن رضوانی به فارسی ترجمه شده است.

دکتر سلیمان صالح   در این کتاب ضمن پرداختن به ابعاد مختلف حقوق روزنامه‌نگاران تلاش دارد چشم‌اندازهای تازه‌ای را در جهت حمایت از این حقوق در کشورهای عربی ترسیم کند. به گفته وی وجود یک صنعت عربی قدرتمند در عرصه اطلاع‌رسانی برای تحقق نهضت بیداری امت اسلامی ضروری است. امری که بدون وجود آزادی مطبوعات و اشراف روزنامه‌نگاران به حقوق خود و مسئولیت‌های خود امکان‌پذیر نیست. حقوق روزنامه‌نگاران همواره یکی از دغدغه‌های اصلی جوامع در حمایت از نظام اطلاع‌رسانی آزاد و حق آگاهی‌های عمومی بوده است و جامعه موظف است با سازوکارهای مناسب این آزادی ها را تضمین کند. در ترغیب تبادل آزادانه افکار و روشنگرى عموم باید گفت آگاهی و دانایی به جامعه امکان خیزش و پیشرفت می‌دهد و اجازه می‌دهد که نیروهای جامعه در جهت تحقق اهداف عالی ساماندهی و متحد و یکپارچه شوند. از این رو جامعه موظف است حقوق روزنامه‌نگاران را که به آنان توانایی دستیابی به اطلاعات و پوشش و انتقال اخبار را به مردم می‌دهد تضمین نماید.

در عین حال مسئولیت مبارزه برای تحقق آزادی رسانه و تحقق حق آگاهی عمومی و روزنامه‌نگاران به عهده خود آنان نیز است. از این رو باید همبستگی صنفی برای مبارزه جهت آزادی رسانه‌ها محقق شود و منشور کامل و جامعی از حقوق روزنامه‌نگاران تدوین شود، منشوری که با آزادی رسانه‌ها، اخلاق رسانه‌ای و نظام اطلاع‌رسانی صحیح منافاتی نداشته باشد.

تا کنون در خصوص حقوق روزنامه‌نگاران مطالعات متعدد و متنوعی در کشورهای غربی صورت گرفته و کتاب‌ها، میثاق‌های حرفه‌ای و منشورهای اخلاقی بسیاری طرح و تدوین شده است. اما پژوهش‌های کمتری در این زمینه در کشورهای عربی انجام شدهاست.ضعف اطلاع‌رسانی و ارتباطات در کشورهای عربی یکی از مهمترین عواملی است که جهان عرب را در بحران قرار داده و شکست‌هایی را نیز در پی داشته است. به همین دلیل روزنامه‌نگاران عرب تا کنون نتوانسته‌اند به درستی در توسعه صنعت اطلاع‌رسانی و ارتباطی عربی ایفای نقش کنند و از حقوق ملت‌های عرب دفاع و خواسته‌های آنان را در دستیابی به آزادی و استقلال بیان کنند.

نویسنده در کتاب حاضر ضمن پرداختن به حقوق حرفه‌ای روزنامه‌نگاران و مسئولیت‌های حرفه‌ای و اخلاقی روزنامه‌نگاری، می کوشد موضوعات آن را تا حد امکان با استفاده از اسلوب‌های گوناگون بررسی نموده و با مقایسه تجربیات کشورهای گوناگون در این زمینه افق‌های تازه‌ای را پیش روی صنعت اطلاع‌رسانی جهان عرب، ترسیم نماید.

دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها با انتشار این کتاب و منابع سودمند دیگر تلاش دارد ضمن آشنا ساختن روزنامه‌نامه‌نگاران و پژوهشگران این عرصه، زمینه‌های مطالعاتی گسترده‌ای را برای شناخت هر چه بیشتر وضعیت فعالیت مطبوعاتی کشورهای جهان ،بخصوص کشورهای عربی فراهم نماید.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد