ارتباطات نامه

این وبلاگ را گروهی از دانشجویان رشته ارتباطات تشکیل داده اند

ارتباطات نامه

این وبلاگ را گروهی از دانشجویان رشته ارتباطات تشکیل داده اند

کارشناس

گفتگوی دیشب ساجدی با دکتر فرزین و پاشایی مسوولین طرح تحول اقتصادی  منو یاد جزوه کوچک دکتر میرفخرایی انداخت.دکتر میرفخرایی در مقاله ناتمام تالیف- ترجمه ای با عنوان هابرماس، دموکرات رزمنده که برای درس مطالعات انتقادی ارائه داده بود  گفته بودند که یکی از نقدهای عمده و دلایل عدم موفقیت نظام سرمایه داری – دموکراسی در رسیدن به اهداف خود به نظر هابرماس تحدید فضای عمومی و کوچک شدن آن به انحاء مختلف بوده که یکی از مهمترین علل آن اسطوره کارشناسی است. کارشناسان خود را به عنوان صدای بی طرف ،بی نفع  و حامی مصالح عالیه تمامی طبقات جامعه و بیان کننده حقایق  و راه حل های خدشه ناپذیر در مورد مسایلی پیچیده و غامض که درک آن از عهده عموم بر نمی آید معرفی می کنند. و تحت این استدلال عموم و گروه های مختلف را از دخالت در تصمیم گیری ها و بحث و جدل بر مبنای منافع خود برحذر می دارند. و نظرات خود را غیر ایدئولوژیک و غیر گروهی معرفی می کنند.که موجب القای بی صلاحیتی عموم برای تصمیم گیری در مورد موارد روز افزونی از تصمیمات مربوط به سرنوشت عموم  می شود. هر چند اما و اگر های زیادی برای استفاده از مفهوم فضای عمومی هابرماسی برای تلویزیون وجود دارد. ولی با این اغماض می توان نظر هابرماس را به برنامه دیشب برنامه گفتگوی ویژه خبری تعمیم داد. کاری که  دکتر فرزین و پاشایی دیشب توانستند انجام دهند القای بی صلاحیتی و عدم قدرت فهم مجری به مثابه عموم از ضرورت، مکانیسم و اهداف و تبعات طرح بود. که با تکرار مکرر اسامی مدلهای اقتصادی و بازشماری ساعت ها و نفرها و سفرها و بررسی هاشان برای نوشتن و به سامان رساندن طرح و منحصر به فرد بودن مدل این طرح در جهان  به انجام می رسید. طرحی که به نفع همه ، برای همه، اجتناب ناپذیر از پیش موفق  است. تمام متغییر هایی که حتی به ذهن مجری  هم نمی رسد در آن پیش بینی شده و تبعات ممکن تا نهایتش در مدل ها داخل شده آمده است و در نهایت توانستند. ساجدی – عموم را مقهور قدر ت کارشناسی خود کرده و  مجاب کنند که درست ترین کار برای عموم  پرسیدن این سئوال است که از نظر کارشناسی کی این طرح را بر روی ما اعمال می کنید؟

راهنمای نقد

1- اثر یا متن مورد نقدت را دست‌کم یک بار هم که شده بخوان.

2- مطمئن شو که می‌خواهی چیزی را بکوبی.

3- مطمئن شو که می‌خواهی تمام‌اش را بکوبی. دنبال موازنه یا حفظ تعادل و میانه‌روی نباش. سعی نکن زبان تئوریک و فلسفی را با زبان کنایی و بزن‌بهادری ترکیب کنی تا از این طریق دومی را موجه نشان دهی. لازم نیست در یک جمله واحد از دو ترکیب ’مردک ابله خر‘ و ’مطابق با دیالکتیک هگلی‌ـ‌لاکانی‘ استفاده کنی.....

منطق پت و متی

ساعت 16.30 دقیقه بعدازظهر هشتم آبان پت و مت با استفاده از آنتن شبکه دوم سیما، چگونگی فرآیند تولید شراب از ابتدای کار یعنی از چیدن انگور، و بار دیگر آوردن دستگاه تقطیر و گرفتن عرق تا مصرف آن و به هم زدن گیلاسهای مشروب و سپس مست شدن را به بچه ها نشان دادند.

پس از پخش این برنامه تهیه کننده، ناظر پخش و منشی صحنه این برنامه با تصمیم مدیران سازمان صدا و سیما از کار برکنار شدند.

موسی و سامری

سخنان صفارهرندی در افتتاحیه دومین نمایشگاه رسانه های دیجیتال نمای روشنی از مصائب پیش روی تصمیم گیران در مواجهه با جهان مجازی به دست می دهد. اینکه دنیای دیجیتال را چنان قطبی و سیاه و سفید و در عین حال قوی و کارا ببینی که آن را به معجزه در دست موسی ها یا جادو به دست سامری ها  تشبیه کنی. و بعد بقیه سخنرانی را به لزوم کنترل دسترسی و تعیین ساختار اختصاص بدهی تنها می تواند نشان استیصال باشد. این در ماندگی از تناقض ساختار عمدا نامتمرکز طراحی شده شبکه ای اینترنت و تمایل ما به کنترل و اعمال قدرت و مطلع شدن بر هر فعل موثری نشات می گیرد. تکنولوژی استفاده شده در ابزارهای دیجیتال عمیقا لیبرال و فردگرا هستند. و اگر اهرمی هم برای کنترلشان تعبیه شده در دستان صاحبان اصلی شبکه است. چنین تکنولوژی به لحاظ ماهوی دولتهایی مثل ما را به رسمیت نمی شناسد و شاه و گدای ما برای شبکه آنها یکسان است. و چنین می شود که ما مجبور می شویم شعار اینترنت ملی را بدهیم و دیتاسنتر و فیلترینگ و مونیتورینگ ملی و چه و چه و چه راه بیاندازیم تا مجازی و  حقیقی  بتوانیم حکم  کنیم که در این بازی موسی کیست و سامری کیست