ارتباطات نامه

این وبلاگ را گروهی از دانشجویان رشته ارتباطات تشکیل داده اند

ارتباطات نامه

این وبلاگ را گروهی از دانشجویان رشته ارتباطات تشکیل داده اند

فریم

بازگشت میرحسین موسوی به حوزه عمومی بعد از 20 سال از او مردی بی چهره ساخته. آنچه  مردم از او به یاد دارند چنان دور و غیر مربوط به گفتمان سیاسی موجود است که امکان هر نوع موضعگیری در هر جبهه ای را برای او ممکن می کند. چنین آزادی ای برای او در روزهای پیشرو امتیازی  نخواهد داشت. حتی اگر او از تصریح مواضع خود خودداری کند افکار عمومی بنا به ماهیت خود فرایند طبقه بندی را در موردش انجام خواهد داد. در فرایند برجسته سازی برای یک خبر یا پدیده مرحله فریمینگ فازی تعیین کننده در میزان موفقیت موضوع در جلب توجه عموم است. اگر این مرحله به صورتی آگاهانه و مدیریت نشده انجام نشود. چهارچوب شناختی برای فرد از سوی عوامل ناشناخته و رقبا صورت خواهد گرفت. به نظر می رسد برای میرحسین مهم باشد که هر چه سریعتر چهارچوب مفاهیم و معانی همبسته با خود  تعیین کند. قبل از آنکه توسط دیگران قالب بندی شود.

crowd

علی دایی ، علی دایی،علی دایی،....

دایی حیا کن تیم ملی رو رها کن، دایی حیا کن ....
ریموند ویلیامز گفته بود توده وجود نداره فقط شیوه های دیدن مردم به صورت توده وجود داره .ولی ظاهرا crowd واقعا وجود داره. 
به جای دایی مردم رو عوض کنید  

فوتبال ما مثل همه چیز ما

ارتباط آف لاین

ارتباط اف لاین در حال انقراضه.موبایل که دستتهه آن لاینی. اینترنت هم که باشی آف لاین انتخابی از سر ناچاریه. هر بار که ازش استفاده می کنی انتظار زیادی نداری. ناکارایی فرایند ارتباط،بدفهمی، و بازخوردی که یا نیست یا وقتی هست که دیگه واست مهم نیست. یا اصلا یادت نمیاد که بازخورد چیه و.... همه و همه نشانه ناسازی این شیوه با بقیه زندگیه . امروز حتی فکر نامه نوشتن و منتظر جواب بودن غیر قابل تصوره انگار نه انگار که  دبیرستان که بودیم بچه ها واسه دخترای مدرسه هم مسیر نامه می نوشتن.الان فکر می کنی حتما مال دوره کرتاسه ای که این چیزا یادت میاد . کاری به دلتنگی واسه اون دوره و دقت و وقتی که می خواست ندارم ولی این تغییر باعث از بین رفتن مهارتهای ایجاد این نوع ارتباط در اکثرمون شده که نمی تونیم دو خط درست و حسابی همون چیزی که منظورمون هست رو طوری  بنویسیم که طرف همونو بفهمه یا لااقل تو همون حدودا بفهمه.و شاید تا چند سال دیگه و تکمیل گذار به آن لاین دوباره باید دنبال میرزاهایی بگردیم که بلدن یه چیزو همون جور بنویسن که همونجور هم خونده شه.

ما و آنها


دو روز قبل عبدا... گل کانال تلویزیونی جدیدی را برای ترته سازمان رادیو تلویزیون دولتی ترکیه افتتاح کرد. ترته آواز کانالی است که برای کشورهای ترکی زبان در قفقاز،آسیای میانه و اروپا به زبان ترکی رایجشان برنامه پخش خواهد کرد.چندی قبل هم ترته 6 برای پخش برنامه به زبان کردی افتتاح شد. و ظاهرا برنامه هایی برای ایجاد یک کانال فارسی زبان هم در حال اجراست. رویکرد عموما تفریحی و سرگرمی این کانالها حساسیت های دولتی و مردمی کمی در برابر این شبکه ها به همراه داشته است. و این عامل بزرگترین مزیت این کانالها در جلب مخاطب است.این توسعه رسانه ای برای ایران لااقل از دو جنبه حائز اهمیت است. اول نشانه ای از محو بیشتر و بیشتر نفوذ فرهنگی در بخشی از جهان ترکی که به صورت تاریخی همیشه همبستگی  بسیار قوی با ایران داشته است. و نکته دوم تفاوت راهبردهای برنامه سازی و هدف گذاری بین این شبکه ها و شبکه مشابه ایرانی( سحر) است. رویکرد سیاسی بسیار صریح و هزینه کردن سرمایه اجتماعی  و فرهنگی شبکه که ناشی از اشتراکات تاریخی و قومی  با جبهه گیری در منازعات داخلی آنها  با ادبیاتی آمرانه در سحر شیوه رایجی است که گاه حتی اعتراض وزارت خارجه را هم به همراه آورده است.هرچند بخشی از ضعف سحر به امکانات و پشتیبانی تولید مربوط می شود ولی بخش عمده آن با  تقویت سخت افزاری شبکه قابل رفع نیستند. مک کوییل در کتاب ارتباطات جمعی هدف اصلی و بی جایگزین هر رسانه را جلب توجه دانسته که سایر هدفهای احتمالی تنها بعد از محقق شدن این امر قابل برنامه ریزی می شوند. و ظاهرا صبر و حوصله و برنامه ترته برای اهدافش بیشتر از آی آر آی بی است.