ارتباطات نامه

این وبلاگ را گروهی از دانشجویان رشته ارتباطات تشکیل داده اند

ارتباطات نامه

این وبلاگ را گروهی از دانشجویان رشته ارتباطات تشکیل داده اند

تصحیح یک خبر

روزنامه « اعتماد » در ستون خبر صفحه 5 شماره 1269 خود ( 6 آذرماه 1385 ) خبر راه اندازی وبلاگ « ارتباطات نامه » را منتشر کرد.

متأسفانه نمی دانیم نویسنده خبر از کجا به این نتیجه رسیده است که وبلاگ متعلق به گروهی از دانشجویان دانشگاه علامه است. به همین جهت لازم می دانیم ضمن تشکر و قدردانی ، تصحیح کنیم که این وبلاگ متعلق به گروهی از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد رشته ارتباطات دانشگاه آزاد ، واحد تهران مرکز است.

اتنو متدلوژی: بر ضد تعمیم

زمینه
درجامعه صنعتی با مشخصه های تولید و مصرف انبوه و استاندارد جامعه شناسی کلاسیک زیرنفوذ اسطورۀ فیزیک و الگوی اقتصاد آنچنان که سورو کین در هوسها و ناکامیهای جامعه شناسی معاصر میگوید دچار جنون کمیت شد وابزار جای انسان را گرفت و غایت جامعه شناسان کشف فرمول جامعه شد پرسشنامه استاندارد جای واقعیت ارگانیک حیات انسانی را پر کرد و کلان نگری و پرداختن به دلمشغولی های عالمانه موجب غفلت از واقعیت روزمره زندگی شد .ماهیت سیال و آزاد اراده انسانی در پیمایشهای بزرگ و مدلهای پیچیده سرشکن شد .میل مقاومت ناپذیر به تعمیم و تبیین بر یگانگی هر انسان و موقعیت انسانی پرده کشید و احساس دور شدن دانش اجتماعی از اجتماع ملموس تقویت شد. در چنین زمینه ای و برای ایجاد فهم ملموستری از فرایندهی اجتماعی در سال 1967 هارولد گارفینکل متأثر از پدیدارشناسی هوسرل و نظریات آرون گورویچ و آلفرد شوتز اتنو متدلوزی به عنوان راه تازه ای در مطالعه پدیده های اجتماعی  پیشنهاد کرد.


اتنو متدلوزی(مردم روش)ethnomethodology
مطالعاتی که به چگونگی خلق و فهم  مبناهای کنش انسانی در حین اجرا و در جامعه می پردازد. تکیه اصلی این روش به سعی در درک پدیده های اجتماعی آنگونه که در حین عمل توسط مردم و کنشگران فهمیده می شود و استخراج قواعد و راههایی است که مردم با آنها بین پدیده ها رابطه برقرار می کنند. و دنیای معنی دار اجتماعی خود را می سازند. تصور عمومی از زندگیروزمره و جهان زیست و موقعیت عمل و تصور کنسگران از پدیده ها جایگاه بسیار مهمی در این روش دارند. مردم روشان معتقدند تحقیق باید با مسائل روزمره مرتبط ودر جهت حل معضلات آن و افزایش شعور و درک کنشگران باشد.


اصول مطالعات مردم روش
1- آنچه تعییین کننده رفتار انسانی و نظام اجتماعی است قدرت یا اقتصاد نیست بلکه روشها یی است که مردم با آن خود، دیگران و جهان را درک می کنند و معانی ای که به آنها نسبت می دهند است.
2-در مطالعه هر کنشی فهم  هدف کنشگر مهمترین بخش مطالعه است وکنشهای انسانی را باید بر طبق نیات انجام آن دسته بندی شوند نه نمود خارجی آن
3- هیچ نظم قابل پیش بینی بر حرکت تاریخ و جامعه حاکم نیست و تمامی نظامات اجتماعی قابل تخطی و مقهور آزادی انسان هستند و افراد تنها بخاطر اطمینان از قابلیت فهم عمل مبتنی بر قاعده توسط دیگران از قواعد پیروی می کنند.
4- هر کنش انسانی  در دو سطح ذهنی و عینی اتفاق می افتد و برای فهم پدیده های اجتماعی باید هر پدیده را در موقعیّت خاصّ آن تجربه کرد..(در برابر تعمیم گرایی – جهان شمولی و ساختگرایی)
5- در مطالعات اجتماعی، بررسی تمامی رفتارهای اجتماعی افراد به اندازه  رفتار هار ساخت یافته اجتماعی از اهمیت برخوردارند.

6- مطلعه پدیده های زیست اجتماعی روزمره با عقلانیت علمی و آکادمیک موجب قلب ماهیّت آنها می شود.
7- موقعیت بعد اجتناب ناپذیر شناخت است و هر کنش در متن خود معنی منحصربفردی دارد که از متن خود متأتر و بر آن تاتیر می گذارد.

رابطه شناسی مردم روشانه
1-هر رابطه ای پدیده ای منحصر بفرد و تکرار ناپذیراست که باید در موقعیت خاص خود درک شود .
2- در هر رابطه ای سطح مشخّصی از ابهام مورد توافق وجود دارد که طلب وضوح از آن موجب اخلال در رابطه می شود.
3-  معانی هر رابطه را تنها با مشارکت در آن می توان فهمید.
4- افراد در رابطه با نظم موجود در ارتباطات طوری رفتار می کنند که انگار موجودیتی خارج از ذهن دارد.
در مردم روش گفتگوهای روزمره و زبان از اهمیّت و معنایی بیش از آنچه در کلمات و جملات مستتر است برخوردارند. و رسیدن به فهم مشترک از گفتگو به خاطر ایجاد نوعی تفسیرمشترک بین افراد دخیل در گفتگو از کل فرایند گفتگو است. و این گفتگو ها  از نوعی ساختار مورد توافق بین شرکت کنندگان در آن برخوردار هست که آگاهی از آن موجب انتقال حجم بالایی از معانی خارج از حیطه کلمات می شود. مردم روشها سعی در شناخت قواعد و شیوه هایی دارند که مردم از طریق آنها در کنش متقابل به توافق می رسند و با اهمیت دادن به نقش معانی نهان ارتباطی  و اهمیت ذهن در معنای ارتباط  و.... به درک نزدیک به واقعتری از کنشهای جمعی دست یافتند.

فنون مردم روش
گسست (
(Breaching
: اظهار بی اطلاعی از مجموعه معانی نهان و فرضهای پذیرفته شده موجود در ارتباطات برای پدیدار شدن آن معانی که موجب شناخت کنه واقعیات اجتماعی و اعتلا و تعمیق شناخت کنشگران از ماهیت روابط اجتماعی می شود. متلاُ برای شناخت رابطه مالکانه در خانه مانند مستأجر رفتار کنید. یا وقتی کسی به شما سلام مکند بپرسید شما چی گفتید ،منظورتان را توضیح بدهید.(استفسار)
مشاهده همراه با مشارکت : رسوخ  به زندگی کنشگران برای درک عمیق موقعیت و معنی نهان کنش

کاربردها
مردم روشها گریزان از تعمیم و نظریه پردازی و بی علاقه به نظامهای کلان اجتماعی حوزه مطالعاتی خود را به موضوعات مغفول و در ابعاد میکوسکوپی محدود نمودند موضوعاتی چون تحلیل گفتگو، هویت جنسی، زمینه های جنایی و نظام راه رفتن
تحلیل مکالمه
conversation analys )) مهمترین زمینه مطالعاتی مردم روشهاست . زبان از نظر این روش ساختار اصلی کنش متقابل انسانهاست و واسطۀ  مواجهات اجتماعی است که از طریق بازکاوی نظام موجود در آن و چگونگی کاربست آن توسط مردم در مکالمات روزمره و شناخت نظم موجود در این مکالمات به شناخت نظم موجود در ساختار اجتماعی پرداخت . تحلیل مکالمه به بررسی سازمان اجتماعی گفتگوها از طریق تحلیل نمونۀ ضبط شدۀ این مکالمات می پردازد. تحلیل مکالمه راه حلی روش شناختی برای مشاهده پذیر کردن حس جمعی است و اطلاعات بسیار زیادی را در مورد زندگی روزمره آشکار می کند. زبان در این روش نشانگر طبقات اجتماعی و شاخص نقش اجتماعی و مهمترین نشان فرهنگی و هویتی هر جمعی است . و شاخصترین نظم نمادین جامعه است که بدون شناخت آن شناخت جامعه و روابط آن ممکن نیست.


کاربرهای تحلیل مکالمه
تحلیل مکالمه با اهداف زیر انجام می شود.
1- پویایی گروه (سازمان مکالمه): 1- چه کسی مکالمه را شروع می کند .2- چه کسی جهت گفتگو را تعیین می کند. 3- چه کسی نقطۀ عطف در جریان گفتگو ایجاد می کند. 3- چه کسی از گفتگو نتیجه گیری می کند.4- چقدر جریان گفتگو منسجم است.
2- معناشناسی : هدف تعیین معنی هر حرکت ؛ کلمه و اشاره در رابطه با زمینه های مختلف انجام گفتگو است. (موقعیت و زمینۀ گفتگو کلید تفسیر کلمات و جملات است.)
3-  اصل و غیره : تعیین آنچه در جریان مکالمه و گفتگو گفته نمی شود ولی فهمیده می شود ( با توجه به زمینۀ مکالمه)
 4- جملات نا تمام : تعیین و شناخت ایجازات در جملات و چگونگی تکمیل جملات در حال ادا از سوی طرفهای گفتگو که بستگی به میزان شناخت آنها از هم دارد.
تحلیل مکالمه برای بررسی سخنرانیهای سیاسی و تبلیغاتی و رابطۀ سخنران و مستمعان ونظم و تعاملات آن و مکالمات تلفنی و قواعد ممیزۀ آن از مکالمات عادی و تمام انواع مصاحبه های رسمی و غیر رسمی و گفتگوهای روزمره  به کار می رود.


شیوۀ عملی تحلیل مکالمه 
1- ضبط مکالمه و گفتگو :
گفتگو مورد نظر به صورت تصویری ضبط می شود . اگر امکان ضبط با چند دوربین باشد بهتر است . تا خاصیت انتخابی ابزار ضبط کمتر شود.
2- بازنویسی مکالمه:
گفتگوی ضبط شده با استفاده از سیستم علایم قراردادی به طور هرچه دقیقتر بازنویسی می شود به طوریکه قابلیت بررسی سازمان گفتگو را داشته باشد. در بازنویسی مکالمه باید در ابتدا موقعیت گفتگو گران و اطلاعات پیرامونی توضیح داده شود و موارد زیر بازنمایی شود :
الف- مکتها؛ تأکیدها؛ همپوشیها؛ ب- طبقه بندی اجزای مکالمه از نظر توالی و تسلسلهای گوناگون آن، تسلسل آغاز میانه و آخر، تسلسل سئوال و جواب؛ تسلسل همپوشی و نوبت گیری در مکالمه ....
سیستم بازنویسی
در سالهای اخیر روشهای بازنویسی زیادی برای مکالمات ایجاد شده که دارای امکانات زیادی برای تبط هرچه دقیقتر گفتگو است که در اینجا سیستم بازنویسی جفرسون که از روشهای ابتدایی است آورده می شود.
/#/ : مکت کمتر از یک ثانیه
/*/ : مکث یک ثانیه ای تت

(n..,1,2) :ثانیه های سکوت
/ / : لحظه ای که همپوشی به وجود می آید یعنی گویندۀ دیگری گفتار خود را روی گفتار گوینده نخست می اندازد.
[] : جملاتی که همپوشی دارند.
حروف نازک : تأکید خفیف بر روی کلمه یا قسمتی از آن
حروف درشت یا سیاه : تأکید شدید بر روی کلمه یا قسمتی از آن
..........  : کش آمدن یک کلمه به هنگام سخن گفتن

معایب روش
1- اتکای مفرط به شعور عامه : مردم روشها درک جمعی مردم را عقل سلیم مدانند این درک فارغ از ترسها اضطرابه و کمبودهای فردی نیست.
2-حذف ارزشها : در این روش پیروی مردم از ارزشهای اجتماعی نه به خاطر باور درونی که به خاطر ترس از تحوّل است .
3- عدم اعتقاد و توجّه به ساختارهای کلان اجتماعی و نیروهای اقتصادی موجب دلمشغولی به موضوعات بی اهمیّت شده است.
4- ارائه تصویر فوق انتظام یافته از زندگی روزمره که سزشار از سوء تفاهم است.
5- بی توجهی به اصول تحقیق و نظریه سازی چون روایی- پایایی- قیاس و استقراء
ارزیابی کلّی : اگرچه امروزه این روش دیگر از آن اهمیت اولیه دهه 70 برخوردار نیست ولی با برخورد بی واسطه تری که با کنشهای اجتماعی انجام دادو ساحات جدیدی را به حوزۀ علم اجتماعی افزود و توجهی که به آفرینندگی و خلاقیت انسان و اهمیت معانی در روابط جمعی مبذول داشت موجب ایجاد درک عمیقتری از امر اجتماعی در مطالعات اجتماعی و باز اندیشی در روشهای متداول تحقیق در جامعه شناسی گردید.
   

توضیح : تقریبا تمامی مطالب فوق از جلد دوم کتاب روش تحقیق درعلوم اجتماعی دکتر باقر ساروخانی اقتباس شده است .

ثبت نام دوره دکترا - یک یا حسین دیگر

آی کیو های عزیزی که در دوره ارشد به دانشگاه تهران افتخار حضور نداده بودید ، دانشگاه  تهران فراخوان ثبت نام برای آزمون دوره های دکترای ۱۵۲ رشته مختلف خود را منتشر کرده است . علاقه مندان به تحصیل در مقطع دکترای ارتباطات هم می توانند تا دهم دیماه با ارسال دو قطعه عکس و یک فتوکپی شناسنامه و مدرک کارشناسی ارشد با معدل ۱۵ به بالا ( برای دانشجویان سال آخر گواهی فراغت از تحصیل تا              6 / 15 / ۱۳۸۶ صادر شده از طرف دانشگاه محل تحصیل ) و مبلغ چهل هزار تومان ، در این آزمون شرکت کنند. مواد آزمون  تخصصی را در پایین یادداشت می گذارم. داوطلبان برای اجازه شرکت یافتن در این آزمون باید نمره ۱۲ از ۲۰ آزمون زبان که بدون نمره منفی محاسبه می شود را کسب نمایند. برای اطلاعات کاملتر و دانلود فرم های مربوطه به لینک زیر مراحعه کنید .


۱-  به نظرم حتی اگر اطمینان دارید تا آخر شهریور فارغ التحصیل نمی شوید ، باز هم شرکت کنید .
۲-  اگر در مورد درس حوزه های ارتباطات ، اطلاعی دارید یا منابع آزمون دانشگاه تهران را دارید . معرفت  داشته باشید . 

   http://www.ut.ac.ir/fa/alert/phd-exam/index.htm 

آدرس دانشکده : بزرگره جلال آل احمد ، جنب بیمارستان دکترعلی شریعتی

 – ارتباطات اجتماعی – مطالعات فرهنگی و رسانه ها

١٣/٢/٨٦

30/8 صبح

1- نظریه های ارتباطات  ( ضریب ٢ )

٢- روشهای کمی و کیفی تحقیق  ( ضریب ٢ )

٣- زبان تخصصی  ( ضریب ٢ )

٤- حوزه های ارتباطات  (  ضریب ٣ )

مواد امتحانی حوزه های خاص شامل :

١- مطالعات رسانه های خاص ( رادیو ، تلویزیون ، مطالعات مجازی،مطالعات مطبوعات،مطالعات سینمایی )

٢- ارتباطات و فرهنگ در زندگی روزمره ( ارتباطات و فرهنگ ،ارتباطات بین فرهنگی ، مطالعات فرهنگی  )

٣- ارتباطات سیاسی و بین الملل ( ارتباطات سیاسی ، جهانی شدن ، ارتباطات و توسعه  )

٤ -  تکنولوژی نوین ارتباطی و اطلاعاتی .

٥ - رسانه ها و جامعه ( رسانه ها و گروههای اجتماعی ، رسانه هاو افکار عمومی ، رسانه هاو عرصه عمومی )

شرط قبولی  :

١- کسب نمره ١٢ در هریک از مواد درسی

٢- در صورت داشتن معدل ١٢ کسب نمره کمتر از  ١٢و بیشتر از ١٠  حداکثر در یک درس بلامانع است.

 

 

کتاب تازه: فرهنگ علوم ارتباطات

 
 
‏رده بندی کنگره : ‏‫‬‭P۸۷/۵‏‫‬‭/ش۲ف۴ ۱۳۸۵
‏شماره کتابشناسی ملی : ‏‫‬‮‭م۸۵-۲۲۳۱۲
‏سر شناسه : شاه‌محمدی، عبدالرضا، ۱۳۴۲ -                                              
‏عنوان و نام پدیدآور : فرهنگ علوم ارتباطات: روزنامه‌نگاری، چاپ و نشر، روابط عمومی، پخش رادیو و تلویزیونی، تبلیغات، بازاریابی، فیلم، گرافیک/عبدالرضا شاه‌محمدی.
‏وضعیت نشر : تهران: زرباف، ۱۳۸۵.
‏مشخصات ظاهری : ۳۶۸ ص.
‏شابک : ‏‫‬‭964-92898-8-7
‏یادداشت کلی : فیپا
‏موضوع : ارتباط -- واژه‌نامه‌ها -- انگلیسی.
‏موضوع : زبان انگلیسی -- واژه‌نامه‌ها -- فارسی.
‏رده بندی دیویی : ‏‫‬‭۳۰۲/۲۳۰۳
 

کتاب "فرهنگ علوم ارتباطات" تالیف دکتر عبدالرضا شاه‌محمدی در ۳۶۸ و به قیم        کتاب

کتاب فرهنگ علوم ارتباطات با مشخصات فوق  توسط انتشارات زرباف چاپ و منتشر شد.
در این فرهنگ واژگان و اصطلاحات حوزه‌های مختلف علوم ارتباطات اجتماعی مانند روزنامه‌نگاری، روابط‌عمومی، تبلیغات و بازاریابی، پخش رادیو و تلویزیونی، چاپ و نشر و فیلم و گرافیک آورده شده است.
مولف در مقدمه کتاب نوشته است: ما در عصر ارتباطات و اطلاعات و در جامعه ارتباطات و رسانه‌ها زندگی می‌کنیم. هزاران نفر از شهروندان این مرز و بوم، در سازمان‌ها و نهادهای ارتباطات جمعی، صنعت چاپ و سایر رشته‌های مرتبط مشغول به‌کار هستند. هزاران دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی در رشته‌های مختلف علوم ارتباطات اجتماعی در سراسر کشور در حال تحصیل هستند، بنابراین اصطلاحات متداول باید به نوعی در اختیار این قشر عظیم قرار گیرد.
مولف که خود بیش از دو دهه از عمر خود را در نشریات گوناگون کشور سپری کرده و سال‌هاست که در حوزه علوم ارتباطات اجتماعی مشغول به تدریس می‌باشد، به خوبی از نیاز دانشجویان رشته‌های مختلف علوم ارتباطات اجتماعی به یک کتاب مرجع که بتواند سریع، معنای روشن و آشکاری را برای واژه‌های استفاده شده در متون تخصصی ارایه دهد، آگاه بوده و هست.
بر این اساس فرهنگ موجود به ارایه معادل‌های لغات حوزه‌های مختلف رشته علوم ارتباطات اجتماعی می‌پردازد.
تاکنون از دکتر شاه‌محمدی کتاب‌های زیر ترجمه و تالیف شده است:
:: کنترل رسانه‌ها نوشته نوام چامسکی ـ انتشارات فکرت
:: ارتباطات بین‌الملل ـ انتشارات زرباف
:: اقناع و تبلیغ: جامعه‌شناسی و فنون ـ انتشارات زرباف

نویسنده: دکتر عبدالرضا شاه‌محمدی / ناشر: انتشارات زرباف ـ ۰۹۱۲۱۸۶۶۵۵۸ / نوبت و سال انتشار: اول ۱۳۸۵ / تعداد صفحات: ۳۶۸ / قیمت: ۴۳۰۰۰ ریال
مطلب فوق از وبلاگ:/mahmoodspace.blogfa.com/ برداشت شده است . بااین توضیح که این ترم نصف واحدهامو خدمت آقای دکتر هستم و تا سر ماه نمی تونم این کتابو بخرم.آقای دکتر تبریک می گم.

بدون شرح

Majid Tehranian

 

 

 

 

 
 

 

 
 
 

 

 
 
 
 
 
   
                               

روابط عمومی و بحران های بین الملل

با توجه به بحران های پیش آمده برای فوتبال کشور و اعلام تعلیق فوتبال ایران ٬ سازمان تربیت بدنی دچار بحران شده است.  بحرانی که قابل پیش بینی بود.اما آنچه این بحران قابل پیش بینی را به یک بحران واقعی تبدیل کرد ٬ بحران کلانی به نام بحران مدیریت است که قادر به مطالعه پیش بینی و برنامه ریزی نبود. در اینجاست که روابط عمومی نقش فعال و تعیین کننده ای پیدا کرده و می تواند بحران مدیریتی را کاهش دهد. روابط عمومی جای مدیر قرار نمی گیرد اما آن بخش از مدیریت را که با سازمان های دیگر و رسانه ها و افکار عمومی سر و کار دارد اداره می کند . روابط عمومی مانند شیر فلکه ای به راه مدیریت و دیگر سازمان ها و رسانه ها قرار می گیرد و اطلاعاتی را که باید جریان یابد یا اطلاعاتی که نباید نشت کند را تنظیم می کند . بنابراین روابط عمومی ها قطعاْ یکی از مهمترین و موثرترین عوامل در کنترل بحران می باشند .

بر هیچ کس پوشیده نیست که در کشور با ضعف روابط عمومی در بخش ها و سازمان های مختلف روبرو هستیم و اینک نمونه ی بارز آن را در روابط عمومی سازمان تربیت بدنی شاهد هستیم. اطلاعات ناقص و ضد و نقیضی که در این رابطه از طریق رسانه ها پخش می شود شاهد این مطلب است. بطور مثال در حالیکه گروهی از مسئولین ارسال هر گونه نامه ای از فیفا را انکار می کنند ٬ نایب رئیس فدراسیون فوتبال در زمان صفایی فراهانی و نماینده AFC برای نظارت بر اصلاح اساسنامه کشور های آسیایی بارها عنوان کرده که فیفا از چهار سال و نیم قبل با ایران مکاتبه کرده است.

با توجه به مطالب ذکر شده به طور خلاصه به چند وظیفه کلیدی روابط عمومی در زمان بحران اشاره می شود:

۱.انتخاب یک سخنگو و آماده سازی او برای پاسخگویی به رسانه ها.

۲.مطلع ساختن همه ی دست اندر کاران سازمان . شایعات می تواند از درون سازمان آغاز شود .

۳.برگزاری سمینار هایی درباره فعالیت های سازمان.

۴.ارسال مطالب به روز نامه نگاران و ستاد سردبیری اخبار.

۵.برقراری تماس مستمر با رسانه ها و فراهم کردن اطلاعات جدید برای آنها.

۶.روابط عمومی ها نباید بعد از گذر از بحران آن را به فراموشی بسپارند ٬ بلکه باید با ارزیابی برنامه بحران به بررسی مدیریت ارتباط با رسانه ها در زمان بحران بپردازند و نقاط قوت وضعف خود را برای بهبود برنامه های آتی مورد تجزیه وتحلیل قرار دهند.

آمد از پرده به مجلس....

نمی دانم چرا محمد این وبلاگ را به قول خودش با آنهمه هزینه کارت و پول تلفن درست کرد. ولی پیگیری و استمرارش یکی از بی ارتباطترین ورودیهای ارتباطات ناکجایی را لااقل به شروع کاری گروهی واداشت .خدا عوضش دهد.
 تا جایی که می دانم همه اعضایی که تا حالا عضو بوده اند داشجویان ارشد ارتباطات هستند که می خواهند دلمشغولیها و دغدغه های ارتباطی و درسی و موارد پیرامون آن را در یک فضای مشترک با یکدیگر و به قول محمد با اهالی دهکده جهانی مطرح کنند.و فعلا دغدغه ارتباطی من این است که برای سمینارم   Glocalisation فرهنگی را انتخاب کرده ام ولی منبع فارسی به درد بخوری پیدا نکرده ام از اهالی محترم دهکده جهانی خواهش می کنم به رسم غریب نوازی روستایی چند مقاله آماده یا لا اقل یکی دو تا کتاب برایم معرفی کنند. متشکرم 

سواد رسانه ای چیست؟

هر بیننده ای پس از مشاهده تصاویر و شنیدن اخبار ناخود اگاه تفسیری از آن در ذهن خود می پروراند. که اگر از سواد رسانه ای برخوردار نباشد نمی تواند تحلیل و ارزیابی و نقد آن را انجام دهد .

انسان قرن ۲۱با ورود به هزاره سوم و مواجهه با جامعه اطلاعاتی ناگزیر از بهره مندی از رسانه هاست .لذا شایسته است که از سواد رسانه ای لازم برخوردار شود .

در تعریف سواد رسانه ای گفته میشود :معیاری از توانایی و قابلیت فردی در درک مستقل رسانه است .لذا هم مخاطبان رسانه و هم کار گزاران رسانه باید از توانایی مستقل و مستقیم از درک داده ها و خروجی های رسانه برخوردار باشند.

در کشورهای توسعه یافته نظیر ژاپن و کانادا از سواد رسانه ای به عنوان یک ماده درسی در مقاطع راهنمایی و متوسطه استفاده می شود . حدود ۳۰ سال از توجه کشورهای توسعه یافته نسبت به این مطلب می گذرد اما در کشور ما یک مبحث فوق العاده جوانی است که قدمت ان فقط به ۳الی ۴سال می رسد.

در کشور ما میزان سواد رسانه ای مردم یا بسیار کم می باشد که آنها قادر به نقد برنامه ها نیستند و یا عده ی بسیار کمی از سواد کافی بهره مندند و به نقد رسانه می بردازند.

برای رشد سواد رسانه ای لازم است اموزش علوم ارتباطات به شکل تخصصی در حوزه های خاص هر رسانه را شروع کنیم و امکانات لازم جهت زیر ساخت های رسانه ای را فراهم کنیم .