ارتباطات نامه

این وبلاگ را گروهی از دانشجویان رشته ارتباطات تشکیل داده اند

ارتباطات نامه

این وبلاگ را گروهی از دانشجویان رشته ارتباطات تشکیل داده اند

سواد رسانه ای چیست؟

هر بیننده ای پس از مشاهده تصاویر و شنیدن اخبار ناخود اگاه تفسیری از آن در ذهن خود می پروراند. که اگر از سواد رسانه ای برخوردار نباشد نمی تواند تحلیل و ارزیابی و نقد آن را انجام دهد .

انسان قرن ۲۱با ورود به هزاره سوم و مواجهه با جامعه اطلاعاتی ناگزیر از بهره مندی از رسانه هاست .لذا شایسته است که از سواد رسانه ای لازم برخوردار شود .

در تعریف سواد رسانه ای گفته میشود :معیاری از توانایی و قابلیت فردی در درک مستقل رسانه است .لذا هم مخاطبان رسانه و هم کار گزاران رسانه باید از توانایی مستقل و مستقیم از درک داده ها و خروجی های رسانه برخوردار باشند.

در کشورهای توسعه یافته نظیر ژاپن و کانادا از سواد رسانه ای به عنوان یک ماده درسی در مقاطع راهنمایی و متوسطه استفاده می شود . حدود ۳۰ سال از توجه کشورهای توسعه یافته نسبت به این مطلب می گذرد اما در کشور ما یک مبحث فوق العاده جوانی است که قدمت ان فقط به ۳الی ۴سال می رسد.

در کشور ما میزان سواد رسانه ای مردم یا بسیار کم می باشد که آنها قادر به نقد برنامه ها نیستند و یا عده ی بسیار کمی از سواد کافی بهره مندند و به نقد رسانه می بردازند.

برای رشد سواد رسانه ای لازم است اموزش علوم ارتباطات به شکل تخصصی در حوزه های خاص هر رسانه را شروع کنیم و امکانات لازم جهت زیر ساخت های رسانه ای را فراهم کنیم .

 

نظرات 4 + ارسال نظر
محمد 1385,09,03 ساعت 21:27 http://ertebatat.blogsky.com

سلام
به حکم ادب و احترام اولین حضور شما را تبریک می گویم.

سلام
حضورمحترم شما دوستان ارتباطی را به این دنیای مجازی تبریک می گویم وشما بزرگواران را دعوت می نمایم از وبلاگ اینجانب عصرارتباط بازدید نمایید

فریاد 1385,09,06 ساعت 22:31 http://www.ii.blogfa.com

سلام
تبریک به دوستان عزیزم
خبر ایجاد وبلاگ شما را در روزنامه ی اعتماد خواندم.
یک سوال داشتم که خواستم کمک کنید.من کشاورزی می خوانم و دوست دارم در رشته ی روزنامه نگاری تحصیل کنم.چند روز هم تا زمان ثبت نام ارشد نمانده.خوایتم اگر امکان دارد برایم توضیح دهید که برای تحصیل در روزنامه نگاری باید ارتباطات را ثبت نام کنم؟منابع را از کجا می تونم پیدا کنم و آیا کتاب جامعی از دروس امتحانی این رشته وجود دارد؟منتظر پاسخ شما هستم.

سلام
منم فارغ التحصیل دانشکده کشاورزی هستم . می دونم اون رشته هام تعریفی ندارن . رشته های انسانی قبول شدن و خوندنش خیلی راحتتر از رشته های تجربیه ٬ منابعش رو هم می تونی از همین لینک به سایت دکتر سلطانیفر که تو وبلاگ هست پیدا کنی البته قضیه به اون شدت منابع معرفی شده نیست ٬درصدات هم بالای ۶۰ باشن قبول می شی . سنجش تکمیلی هم یک پکیج برای ارتباطات درست کرده بود که برای شروع خوب هست.
موفق باشی

سهیلا 1385,09,08 ساعت 11:20

سلام.حضور موفق شما را در این وبلاگ تبریک عرض میکنم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد