X
تبلیغات
رایتل

اخلاق ارتباطات

1388,03,23 ساعت 13:25

انتخابات تقریبا تموم شده.و ما یک رییس جمهور داریم که با اکثریت قابل توجهی انتخاب شده است. فضای انتخاباتی این دوره در تمام انتخابات قبلی حتی در قیاس با دوم خرداد بی سابقه بود. رقایت شدید نامزدها و طرفدارانشان در خیابان و با انواع تمهیدات ارتباطی و تبلیغی و استفاده از فضای انتخاباتی به مثابه شکاف و درز بین دو تکه قدرت که مانند بدن بیرون زده از لباس منبع لذت بود .سطح رواداری و مدارای مردم. ابتکارات آنان از استفاده از رسانه های خحرد برای غلبه یا به چالش کشیدن رسانه های بزرگ و و جنگ نشانه شناختی با تفاسیری که سعی داشتند خود را رسمی و هژمونیک جلوه دهند. همه در این فضا به بهترین وجهی عمق رشد و خلاقیت مردم رو میزان سواد ارتباطی آنها را نشان داد. در مقابل این صحنه های زیبا نمی توان به دولت به خاطر رفتار بدوی و کم ظرفیتی ای مزمنی که از خود بروز داد نمره قابل توجهی در نظر گرفت این رفتار از فیلترینگ فیس بوک و بازگشایی آن شروع  شد و در یک روز مانده به رای گیری در اقدامی غیر قانونی و با تجاوز به حقوق مصرف کنندگان که به صورت قطع شبکه اس ام اس در کشور و محدود سازی سایتهای اطلاع رسانی رقبا صورت گرفت. عقب ماندگی شدید خود در اخلاق ارتباطی را نشان داد. این کمپین انتخاباتی پیشرفت بزرگی برای علم ارتباطات ایران در جدی گرفته شدن و وارد شدن به بازی سازی های قدرت بود که با دست برداشتن هر دو طرف از ادعا های سیاه و سفیدی و حق و باطلی فضا را برای تکنیکهای اینجایی و روشهای آزموده علمی در جلب و نگه دارر افکار عمومی باز کرد. فقط می شود امیدوار بود که تکرار این بازی و وجود قاعده وقانونی برای آن دولت را هم به پذیرفت اصول وقواعد آن متقاعد کند.

del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo