ارتباطات نامه

این وبلاگ را گروهی از دانشجویان رشته ارتباطات تشکیل داده اند

ارتباطات نامه

این وبلاگ را گروهی از دانشجویان رشته ارتباطات تشکیل داده اند

آنگاه که پیشینه ی تاریخی وفرهنگی خود را ارزشی ننهیم!!

 یکی از مهم ترین مسائلی که در بحث جهانی شدن مطرح است٬ مقوله ی حفظ هویت ملی است. درعصر جدید که با جهانی شدن فرهنگ و اقتصاد و سیاست مواجه هستیم ٬ هر کشور و ملتی علاوه بر حفظ ارزش های تاریخی و فرهنگی خود٬ سعی در به نمایش گذاردن و شناساندن آن به دیگر فرهنگ ها دارد. دراین راه حتی خرده فرهنگ ها و کشور هایی که سابقه ی درخشانی در کار نامه ی تاریخی و فرهنگی خود ندارند٬ با بزرگ جلوه دادن کوچک ترین و کم اهمیت ترین نمادهای خویش سعی در ایجاد جایگاهی برای خود در جامعه ی جهانی دارند.

در پانزدهمین دوره بازی های آسیایی به میزبانی قطر٬ شاهد سرمایه گذاری عظیمی که برای اجرای این مسابقات و به خصوص مراسم افتتاحیه آن صورت گرفته هستیم. قطری ها به خوبی توانستند کشور کوچک خود را ٬ با به نمایش گذاشتن فرهنگ وسنت عربی ( از طریق پوشش و رقص و آواز گرفته تا روشن کردن مشعل توسط سوار کار سوار بر اسب عربی ) به جهانیان بشناسانند و البته در این راه به خود اجازه دخل و تصرف در فرهنگ دیگری را نیز داده و به علت فقر فرهنگی و علمی٬ دانشمندان ایرانی (جابر ابن حیان٬ ابوعلی سینا٬ زکریای رازی) را نیز عرب و از افتخارات علمی جهان  عرب معرفی کردند.

و اما ایران٬ که عظمت تاریخ و تمدن آن بر کسی پوشیده نیست و روزگاری یکی از امپراطوری های بزرگ جهان بود٬ اینک به روزی افتاده که عرب ها یک روز خلیج فارسش را متعلق به خود معرفی می کنند و روز دیگر دانشمندان و افتخارات علمی آن را.

در جهان امروز فقط قدرت نظامی وسیاسی و اقتصادی٬ عامل تعیین کننده در مناسبات بین الملل نیست. همان طور که هانتینگتون معتقد است امروزه فرهنگ تبدیل به عاملی کلیدی در روابط بین کشورها شده است و از این پس اختلافات تمدنی ٬ علت اصلی منازعات بین کشورها خواهد بود. در چنین شرایطی کشورها علاوه بر افزایش خود آگاهی تمدنی در بین ملت خود٬ سعی در پر کردن خلاء ها ی هویتی و فرهنگی خویش دارند.

پس بیاییم در جهت معرفی تمدن و تاریخ خود به جهانیان تلاش کنیم٬ و به جای انتقاد از برگزاری مراسمی نظیر افتتاحیه بازی های آسیایی در قطر و به زیرسوال بردن سرمایه گذاری بر روی این مسائل ٬ واقع بین تر بوده و از نکات مثبت چنین حرکت هایی درس بگیریم و به یاد داشته باشیم که چنین سرمایه گذاری های بنیادی باعث حفظ هویت و فرهنگ ما خواهد شد.

البته در این راستا ٬ شرکت رئیس جمهور محترم در این مراسم٬ نقطه ی عطفی بود. چنین سفرهایی ضمن اینکه باعث آشنایی مدیران کشور با دنیای جدید و کسب تجربه می شود٬ نوید بخش حرکت های اصلاحی در برنامه ریزی های فرهنگی آینده کشور است.

نظرات 4 + ارسال نظر

سلام
خدا قوت

سلام و با تشکر لطفا ما را(ارتباطات نامه) فراموش نفرمائید. چند خطی هم برای تایپ کنید.

سلام
من در خدمت شما هستم
روزهای یکشنبه و پنجشنبه من در دانشگاه کلاس دارم
امیدوارم موفق باشید
یاعلی

[ بدون نام ] 1385,09,16 ساعت 10:46

مطالب کاملا شیوا و پربار بود . احسنت

فرزانه 1385,09,16 ساعت 22:56

ما باید به جای آرزوهای فرهنگ دوستانه منقوش روی کاغذ، هر چه در توان داریم با کمک از صاحب نظران این کار، عملی کنیم.الان وقتش است!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد