ارتباطات نامه

این وبلاگ را گروهی از دانشجویان رشته ارتباطات تشکیل داده اند

ارتباطات نامه

این وبلاگ را گروهی از دانشجویان رشته ارتباطات تشکیل داده اند

جامعه اطلاعاتی یا جامعه نظارتی؟!

چندی پیش خبر جنجالی پخش و توزیع سی دی خصوصی چهره ای سینمایی را در مطبوعات کشور شاهد بودیم. این رخداد که برای اولین بار است در کشور به صورت جدی مطرح و دنبال می شود ٬ به طوری که منجر به تصویب قوانینی در مجلس نیز شده است٬ تلنگر و زنگ خطری است برای مردم و مسئولین تا هشیار باشیم در چه عصری زندگی می کنیم و با مسائل واقع بینانه تر برخورد کنیم.

با ظهور و پیشرفت تکنولوژی های ارتباطی و اطلاعاتی جهانی٬ و تاثیر آن بر همه ی ابعاد زندگی بشر ٬ جهان وارد جامعه ی جدیدی به نام جامعه اطلاعاتی شده است. اساس و بنیان جامعه ی اطلاعاتی ٬ تولید ارزش های اطلاعاتی است. اگر چه ورود به چنین جامعه ای امکان حل مسائل وتوسعه ی فرصت ها را در بر داشته است٬ و این زمینه را فراهم کرده است که هر فردی بتواند خالق دانش باشد٬ ولی جامعه اطلاعاتی می تواند در دو جهت متضاد حرکت نماید. یعنی همانطور که دنیای ارتباطات الکترونیکی باعث ارتقاء در تمام سطوح زندگی شده است٬ در مقابل می تواند مخاطرات جدی را به لحاظ تجاوز به حریم خصوصی افراد و تهدید امنیت سیاسی و امنیتی کشورها ٬ در بر داشته باشد. بنابراین بشر در مسیر پیشرفت خود به سوی جامعه ای با حداکثر نظارت و کنترل حرکت می نماید.

با توجه به اینکه رو به رو شدن با تبعات منفی و مثبت جامعه اطلاعاتی یا فرا صنعتی اجتناب ناپذیر است ٬ پیشنهاد می شود مسئولین علاوه بر وضع قوانین مشخص تر در مورد تجاوز به حریم خصوصی افراد٬ نسبت به ارتقاء سطح آگاهی و فرهنگ مردم٬ در مورد ویژگی های عصر اطلاعات توجه بیشتری نشان دهند.

به نظر می رسد این مهم از طریق آموزش های شفاف تر در سطوح مختلف آموزشی و هم چنین رسانه ها میسر می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد